Hoe lang duurt de Big Day?
De Texel Big Day duurt 24 uur.
Moet ik ook 24 uur in het veld zijn?
Nee, dat hoeft niet. De start is in principe gezamenlijk op vrijdagavond om 00:00 uur. Daarna is iedereen vrij om de dag naar eigen inzicht in te vullen, dat kan dus inclusief nog een paar uur slapen zijn om krachten te sparen. Kun je niet tot 00:00 uur wakker blijven voor de gezamenlijke start? Dan kun je ook later starten. De finish gaat zaterdagavond om 20.00 uur open en sluit om 24.00 uur, dan moet iedereen zijn lijst ingevuld en ingeleverd hebben.
De hoeveelheid uren in het veld is onderdeel van je strategie. Hoe langer je buiten bent hoe langer je de kans krijgt om soorten te vinden, maar met wat extra slaap ben je wellicht iets scherper. Het ligt dus helemaal aan jezelf om dit te vullen.
Wat is het doel van de Big Day?
Een van de hoofddoelen is de achteruitgang van de Huiszwaluw en de manieren van hulp aan een breder publiek kenbaar te maken. Zichtbaarheid in de (social) media is hiervoor erg belangrijk. Vandaar dat de start ook voor iedereen is. Dat creëert een ludiek persmoment wat nieuwswaarde heeft.
Daarnaast is het doel ook om geld op te halen voor de bescherming van deze prachtige zwaluwsoort.
Van de deelnemende teams wordt een minimale (sponsor)bijdrage gevraagd van € 200, maar hopelijk natuurlijk veel meer. Aan alle teams wordt gevraagd om het event, zowel voor, tijdens als na de Big Day, binnen hun eigen (social media) netwerk te promoten en in de tussentijd tevens geld proberen in te zamelen voor het goede doel.
Waar gaan de opbrengsten naar toe?
Met het opgehaalde geld zal de Stichting Texel Vogeleiland zorgen dat er voorlichting wordt gegeven en dat er een aantal praktische maatregelen worden genomen zodat er modderbaden kunnen komen en er meer broedgelegenheid wordt gecreëerd.
Hoe kunnen mensen mijn team steunen en doneren?
Op de teampagina staat op de pagina van elk team een donatieknop. Via deze knop link je naar een donatie pagina van de Stichting Texel Vogeleiland. Hier kan een donatieformulier worden ingevuld waar je kan aangeven voor welk team je donatie is.
Donaties die teamleden zelf ontvangen kunnen ook hier, het liefst voor 12 mei, op worden overgemaakt.
Wat als ik het inschrijfbedrag van € 200 per team niet haal?
Het streefbedrag voor het inschrijven is per team minimaal € 200 voor het gezamenlijke goede doel. Je kunt je laten sponsoren of het zelf betalen. We hopen dat alle teams streven naar een zo hoog mogelijk sponsorbedrag. Je hebt tot en met 12 mei de tijd om dit minimale bedrag bij elkaar te krijgen. Als dit toch niet lukt, neem dan tijdig contact op met de organisatie, dan kunnen we je hiermee ondersteunen.
De donaties die worden opgehaald gaan 100% naar het goede doel.
Wat als ik veel meer dan € 200 ophaal?
Dan maak je kans om te winnen met je team ‘Beste fondsenwervers 2018’!
Welk vervoer is toegestaan?
Het vervoer op Texel zelf zal tijdens de Big Day middels een fiets of E-bike plaatsvinden. Lopen is natuurlijk ook toegestaan. Het gebruik van auto’s, boten of paarden is tijdens de Texel Big Day niet toegestaan.
Hoe kan ik een fiets reserveren?
Je kunt deelnemen op je eigen fiets of een fiets huren bij een van de vele fiets verhuurders. De organisatie heeft 25 e-bikes gratis beschikbaar voor de deelnemers, met fietstas. Wees er snel bij want op=op.
Wanneer de fietsen op zijn kun je eventueel via de organisatie een fiets of e-bike huren voor een gereduceerd tarief.
Hoe ondersteunt de organisatie de Texel Big Day teams?
Je kunt met al je vragen over soorten en locaties terecht bij de Texel Big Day organisatie.
Voor alle teams (en andere geïnteresseerden) organiseren we op vrijdagavond 11 mei een waarnemingen kennissessie. Hier zullen de soorten die op Texel aanwezig (kunnen) zijn worden doorgenomen en bij verschillende soorten wordt aangegeven wat de beste plekken zijn om te bezoeken.
Tevens zal er voor en tijdens de Big Day een special Big Day app-groep worden opgericht waar alle waarnemingen actief worden gedeeld. Het succes van het event hangt ook af van het met elkaar delen van waarnemingen. Deelnemende teams krijgen hier nog nadere instructies over.
Van alle deelnemende teams zal gevraagd worden hun waarnemingen actief te delen. De organisatie handhaaft een ‘alle-kaarten-op-tafel’ beleid om de competitie zo eerlijk mogelijk te maken.
Hoe wordt de winnaar bepaald?
Er zijn twee categorieën om te winnen, het team dat het meeste geld op heeft gehaald en het team dat tijdens de 24 uur van de Big Day de meeste soorten heeft gezien en gehoord. Indien er meerdere teams zijn met hetzelfde aantal soorten, dan wint het team dat de meeste unieke soorten heeft waargenomen.
De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de prijsuitreiking op zondag ochtend 13 mei.
Kan ik ook winnen als ik zondag niet bij de prijsuitreiking ben?
Een team kan alleen winnen indien minimaal 1 teamlid aanwezig is tijdens de prijsuitreiking op zondag 13 mei. De Texel Big Day is natuurlijk ook een gezellig event, we hopen dat alle teams bij de feestelijke uitreiking aanwezig zijn.
Moeten alle teams strijden om de hoofdprijzen?
Je mag als team natuurlijk ook meedoen omdat je het leuk vindt om een dag vogels te kijken voor het goede doel. De sfeer op de dag zelf, de kameraadschap tussen vogelaars en je bijdrage aan het goede doel zijn allemaal goede redenen om mee te doen.
Wat moet ik doen als het regent tijdens de Big Day?
Schuilen en/of een regenpak aantrekken! Of, zoals de Scandinaviërs zeggen: slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.
NB: enige details kunnen nog wijzigen, deelnemers ontvangen alle informatie tijdig voor het event.
Mis je een antwoord? Stel je vraag op: bigday@npduinenvantexel.nl.